Serwis INFO » Aktualności »
Konferencja Handlowa MAH JESIEŃ 2015

„Formaty handlu detalicznego w Polsce – stan i kierunki rozwoju”

W przyjemnej zielono-złotej sali Zajazdu Staropolskiego w Konstancinie, 26 października br. po raz kolejny Mazowiecka Agencja Handlowa „Społem” zorganizowała swoja cykliczną Konferencję Handlową JESIEŃ 2015, na której  spotkali się przedstawiciele spółdzielni - właścicieli MAH oraz kontrahenci Spółki.

Na początku konferencji, przybyłych gości powitała prezes MAH Pani Jadwiga Wójtowicz-Garwoła, która nawiązała do działalności Spółki, która rozpoczęła dwudziesty rok pracy na rzecz spółdzielni. Prezes MAH poinformowała o stanie współpracy z firmą PRO-DETAL, która rozpoczęła się od 1 stycznia 2015 roku, a obecnie trwają negocjacje warunków na kolejne lata współpracy. Następnie głos zabrała Pani Profesor dr hab. Urszula Kłosiewicz-Górecka – gość specjalny Konferencji  Handlowej MAH – JESIEŃ 2015. Tematem wykładu był stan handlu detalicznego w Polsce w świetle jego formatów. Na wstępie zaznaczyła, że ogromny postęp we wchodzeniu nowych technologii w handlu stwarza dla firm handlowych i szanse i zagrożenia. Dlatego tak ważne jest monitorowanie dynamicznych przemian, bo istnieje duża niepewność w ich przewidywaniu. Dotyczy to m.in. rozwoju poza stacjonarnego e-handlu, handlu wysyłkowego, na tle występujących procesów demograficznych oraz niebezpieczeństwa dezintegracji krajów unijnych. Nowe technologie wymuszają zmiany w logistyce i komunikacji z klientem i jego obsłudze. Dlatego trzeba korzystać z każdej szansy rozwoju i elastycznie kształtować ofertę sprzedaży.

Jedną z szans rozwojowych handlu jest łączenie usług z gastronomią, czy rozwijanie sprzedaży marek własnych, albo łączenie handlu stacjonarnego z pozastacjonarnym, czyli multikanałowość handlu. Aby być bliżej klienta trzeba stale analizować jego decyzje zakupowe. Coraz częściej szuka on w internecie tańszych i lepszych ofert.

Do 2020 r. aż 90 procent sklepów będzie usieciowionych. Odnotowuje się przy tym ogromny postęp małych sklepów, które w asortymencie i obsłudze skutecznie konkurują z wielkimi i stąd odwrót zakupów w hipermarketach. Badania wskazują, że obecnie obok ceny, jakości, szerokości oferty, o zakupach decyduje bliskość sklepu i zindywidualizowana oferta „pod lokalnego klienta”. Obok marki własnej, której sprzedaż sięga 44 mld zł rocznie i stosują ją wszystkie sieci, bo buduje wizerunek firmy, atutem są własne zakłady produkcyjne i sprzedaż lokalnych wyrobów. 

Profesor zaznaczyła, że rośnie rola sklepów wyspecjalizowanych i następuje przenikanie formatów, gdzie w jednej sieci są osiedlowe supermarkety, dyskonty i małe sklepy, np. z towarami ekologicznymi, bezglutenowymi, kosmetycznymi. Potrzebna jednak jest agresywna promocja, z wykorzystaniem internetu, aby zachęcać do zakupów młodych klientów, ale i starszych, którzy coraz częściej korzystają z mediów społecznościowych.

Fragment artykułu ze społemowca Warszawskiego nr 11/2015; Autor: Dariusz Gierycz

od lewej: Pani Profesor Urszula Kłosiewicz-Górecka; Pani Jadwiga Wójtowicz-Garwoła - Prezes Zarządu MAH